
Vertrouwen Moulinsart werd misbruikt 
 
 
 
Op dinsdag 9 oktober 2007 werd de NV Moulinsart indirect op de 
hoogte gebracht van het feit dat de RTBF ‘s anderendaags, op 
woensdag 10 oktober 2007,  een reportage zou uitzenden onder 
de titel « Tintin a-t-il vendu son âme au diable ? » (Heeft Kuifje zijn 
ziel verkocht aan de duivel ?). 
 
De RTBF had namelijk in de dagen daarvoor een kopie van deze 
reportage verstuurd naar een aantal journalisten, teneinde een zo 
groot mogelijke ruchtbaarheid te geven aan de uitzending. 
Sommige van die  journalisten hadden echter contact opgenomen 
met Moulinsart, om te peilen naar een reactie op deze reportage 
en meer bepaald op bepaalde passages die opgenomen waren 
met een verborgen camera binnen de muren van Moulinsart zelf. 
 
Tot dan was Moulinsart NV niet op de hoogte gebracht van deze 
uitzending. De verbijstering was dan ook groot dat  een privé-
gesprek tussen een journalist  van de RTBF en de h. Nick Rodwell, 
afgevaardigde beheerder van Moulinsart, en één van diens 
medewerkers stiekem was gefilmd om uitgezonden te worden. 
Nooit was er immers sprake geweest van een interview, en 
nergens was een microfoon of een camera te bespeuren geweest. 
Het onderwerp van het gesprek was een discussie over een 
eventuele samenwerking tussen Moulinsart en de RTBF : het 
betrof met andere woorden een zakelijk gesprek, van 
vertrouwelijke aard en in de privé-lokalen van Moulinsart. 
 
Verder bleek ook dat in de reportage briefwisseling tussen beide 
partijen werd getoond, documenten waarop de RTBF zelf had 
laten noteren dat ze vertrouwelmijk waren. 
 
Vandaag is het dan ook duidelijk dat de RTBF nooit op een 
samenwerking voor dat programma heeft aangestuurd, aangezien 
een dergelijke mise en scène niet geïmproviseerd kan worden. 
 
Het aanwenden van dergelijke middelen, die op zich een misbruik 
van het vertrouwen van de burger vormen, druist in tegen de 
deontologie van elke zichzelf respecterende journalist. Het gebruik 



van verborgen camera’s wordt trouwens streng gereglementeerd 
door de interne deontologische regels van de RTBF. 
 
Dergelijke journalistieke aanpak wordt doorgaans alleen 
aangewend bij het benaderen van misdadigers en trafikanten. Dit 
is dan ook het beeld dat de makers van het RTBF-programma 
hebben willen ophangen van de rechthebbenden van Hergé. 
 
De gerechtelijke actie van Moulinsart in kort geding voor de 
rechtbank van eerste aanleg te Brussel op 10 oktober 2007 tegen 
de programmamakers van de RTBF, had nooit tot doel de 
uitzending te doen verbieden, maar wel de passages die 
opgenomen werden met een verborgen camera en een flagrant 
misbruik van vertrouwen vormden, uit het programma te laten 
schrappen. De twee vertegenwoordigers van Moulinsart die op 
deze sluikse wijzen waren gefilmd tijdens hun privé-gesprek met 
de journalist, waren geschokt door het onetische optreden van hun 
bezoeker en voelden zich terecht geschaad in hun rechten op hun 
privé-leven en op hun eigen beeld.  
 
De gewraakte passages duurden amper 2 minuten. Dat de RTBF 
besliste de hele uitzending te schrappen, is een beslissing van de 
zender zelf en kan dus alleen als autocensuur worden bestempeld. 
 
De persvrijheid kent wettelijke grenzen, opdat de eer en het privé-
leven van de burgers zouden gevrijwaard blijven, evenals hun 
eigen recht op vrijemeningsuiting. Het is aan de Justitie om te 
oordelen in welke gevallen deze beperkingen aan de orde zijn.  
 
De persvrijheid is geen vrijgeleide voor journalisten om de meest 
elementaire regels inzake het respect van het privé-leven van de 
burger te overtreden of om de deontologie van hun beroep naast 
zich neer te leggen. Het feit dat de reportage eerst naar andere 
media werd verstuurd, bewijst dat het enige doel was te « scoren » 
bij een breed publiek. Deze zucht naar sensatie is uiterst 
betreurenswaardig, vooral omdat ze ingaat tegen de missie van 
een « openbare dienst » als de RTBF. 
 
 
 


